2019. február 24., vasárnap

Házi leveles tészta

Régóta szerettem volna házi leveles tésztát készíteni, de ahogy elolvastam a leírást, olyan bonyolultnak tűnt, hogy inkább neki se álltam. Aztán egyszer csak anyukám készített házi croissant, amit meg se akartam kóstolni, mert kerülöm a fehér lisztből készült péksütiket, végül aztán engedtem a csábításnak...akkor döntöttem el, hogy ezt muszáj kipróbálnom, mert valami isteni volt, ráadásul, ahogy anyu elmondta, hogy csinálta, nem is olyan bonyolult, mint ahogy az a leírásból átjött...csak időigényes. A lényeg, hogy a liszt mennyisége a duplája legyen a margarinnak. Nekem 20 dkg margarinom volt, így 40 dkg lisztből készítettem. Természetesen a többi hozzávaló mennyiségét pedig a liszt határozza meg.



Hozzávalók:

40 dkg liszt
20 dkg margarin
2,5 dkg élesztő
1 tk cukor
1tk só
260 ml tej

Elkészítése:

A langyos cukros tejben felfuttatjuk az élesztőt. A liszthez hozzáadjuk a sót, majd az élesztős tejet hozzáöntjük, és bedagasztjuk a tésztát. Ha kevés a tej, adhatunk még hozzá, de ne legyen túl lágy a tészta. Folpackkal letakarjuk, és hűtőben kelesztjük.

A margarint egy félbahajtott sütőpapír között kisodorjuk 3-4 mm vastagra, majd hűtőbe tesszük. A lényeg, hogy a hőmérséklete azonos legyen a tésztáéval.

Ha megkelt a tészta, lisztezett gyúródeszkán ellapítjuk, széthúzkodjuk, rátesszük a kisodort margarint és ráhajtjuk a tészta széleit, “becsomagoljuk” a tésztába a margarint, majd vékonyra sodorjuk. Elkezdjük hajtogatni: alulról felhajtjuk kb a tészta 3/4-éig, majd ráhajtjuk a tetejét. Jobbról behajtjuk szintén kb 3/4-ig, majd balról ráhajtjuk az utolsó oldalt. Rátesszük egy tányérra, letakarjuk egy folpackkal és mehet vissza a hűtőbe kb fél órára.

Kivesszük a tésztát, és ismét vékonyra sodorjuk. Az előző alapján hajtogatjuk, és visszatesszük a hűtőbe. Ezt a műveletet összesen háromszor végezzük el.

Az utolsó hajtogatás után 2-3 mm vasragságú téglalapra sodorjuk, és megtölthetjük, cukrozott kakaóval kakaós csigának, vagy kifliket formázva croissant-ként is isteni. Sokféleképp felhasználható, nagyon finom, egyszerűen, könnyen kezelhető tészta, érdemes kipróbálni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése