2019. december 29., vasárnap

Kövön sült kovászos gyökérkenyér

Kaptam tesómtól érett aktív kovászt, így végre elkészíthettem kovászos verzióban is a kedvenc gyökérkenyerünket. Évek óta nem sütöttem kovászos kenyeret, olyat pedig még soha, amiben nem volt élesztő, úgyhogy nagyon izgultam, hogy sikerül életem első élesztőmentes kovászos kenyere. 

Az íze összehasonlíthatatlan a bolti kenyérrel, igazi békebeli, amit gyerekkoromban faluhelyen a pékek csináltak, valami isteni!



Hozzávalók:

145 g kovász
500 g BL80-as kenyérliszt
400 ml víz
2 tk só

Elkészítése:

Sütés előtti napon egy befőttes üvegbe 50 g kovászhoz keverünk 50g BL80-as lisztet és 50 g vizet. Jól elkeverjük, majd konyhapulton pihentetjük 5-6 órát. Ebből lesz majd a sütéshez szükséges kb 145 grammnyi kovász. A kovász pihentetési idejének felénél egy nagyobb tálban összekeverjük fakanállal a lisztet és a langyos vizet, majd konyharuhával letakarva a pulton pihen kb két órát.

A pihentetési idő végére a kovász szépen megemelkedik, ekkor a robotgép dagasztó karjával jól összedolgozzuk a kovászt a liszttel, majd a sót hozzáadva átdolgozzuk. Letakarva pihentetjük 50 percet. Egy kacsasütő jénai tetejét kikenünk oliva olajjal, beleöntjük a tésztát, majd hajtogatjuk. Letakarva konyhapulton pihentetjük 50 percet. Ismét hajtogatjuk, majd további 50 perc pihentetés következik. A hajtogatás-pihentetést összesen négyszer ismételjük.  Hűtőbe tesszük, reggelig.

Reggel bőségesen lisztezett deszkán két gombócra osszuk a tésztát, széthúzogatjuk mindkettőt téglalap formára, feltekerjük, és csavarunk rajta egyet, majd alaposan lisztezett sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük. Pihentetjük egy órát.

Közben a samott téglát a sütő aljába tesszük, kislábosba vizet a rácsra, és előmelegítjük a sütőt 230 fokra. A kőre rácsúsztatjuk sütőpapírral a kenyereket, és 45-50 percet sütjük. (Sütőfüggő)

Sütőből kivéve rácsra tesszük, megspricceljuk vízzel.



2 megjegyzés:

  1. Ó, de guszta! Én is szoktam kenyeret sütni, de még kovásszal nem próbáltam. BÚÉK.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdemes kipróbálni, teljesen más íze és állaga van, mint az élesztősnek. Isteni! 🥰

      Törlés