2013. szeptember 11., szerda

Kovászos paraszt cipó

A nagymamám falun lakik...nála jártunk a gyerekekkel a minap, és nem tudom, hogy nem került még szóba korábban a kenyérsütés, de most szerencsére igen...és most kellett megtudnom, hogy réges régen, amikor még mindenki otthon sütötte a kenyeret....ő is.../már erre felcsillant a szemem/ ő sütötte a legjobb kenyeret a faluban...több se kellett, kifaggattam...:-)  

Az általa elmondottak alapján készítettem most el ezt a kovászos cipót...:-) 

Hozzávalók:

50 dkg BL55 liszt
1 tk cukor
20 dkg kovász
10 g élesztő
250 ml víz
1 tk só

Elkészítése:

A sütés előtti este kimérjük a lisztet, a közepébe mélyedést alakítunk, beletesszük a cukrot, majd a kovászt...ujjunkkal összekeverjük egy kicsit, letakarjuk, és reggelig pihentetjük.

Reggel bekészítjük a kenyérsütőbe a többi hozzávalóval, és bedagasztjuk. Pihentetjük fél órát, majd átdolgozzuk.

Sütőpapírral bélelt paraszttálban kelesztjük tovább, amíg duplájára nő. Pengével bevágjuk az oldalát.

220 fokra felmelegített sütőben sütjük 60 percig. A sütőbe egy kis lábosba teszünk kevés hideg vizet, hogy párában süljön.

Ha elkészült, még forrón vizes ecsettel lekenjük.



Másodjára ilyen lett, annyit változtattam az eredeti elkészítési módon, hogy a paraszttálat csak kelesztésre használtam, majd sütőpapírral együtt óvatosan kiemeltem belőle a tésztát és sütőrácson sütöttem.

Ez a változat nekem jobban tetszik, úgyhogy ezt fogom alkalmazni...:-) 



2 megjegyzés:

  1. Egy kicsit átírtam a receptet. Nem állítom össze előző este, hanem dagasztás előtt 10-20 percel, de akkor kimérem és teszek bele kis vizet és a cukrot.
    Utána megy a keverőbe, dagasztás, keltetés, pihentetés utána megy a sütőtálba ahol megint pihen 20 percet, majd megy a sütőbe víz nélkül, de csak 200 fokon egy órára. Kevésbé barnul mint 220 fokon.
    Újra meg fogom próbálni BL80-assal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is finomítgatom a receptet...ez volt a mama féle alaprecept....képet kérek majd!:-)

      Törlés